2011.07.30.-08.01 PL+SK


    [Home] [Next] [Last]

Bár idén már nem jönnek fel Szlovákia felől vonatok Lupkówba, ma mégis jönne egy különvonat Kassa felől. A tervet az utolsó pillanatban felborítja, hogy a lengyel hatóság futási engedély hiányában nem engedi be az M131-est, még a határtól idáig lévő 2 kilométerre sem. Az ügynek egyébként volt előzménye, amikor 2 éve a Beszkidektől búcsúzó lengyel SP32-est nem engedték el a szlovákok a határalagút szlovák oldalára (200 méter) a sorozat szlovákiai engedélyének hiányára hivatkozva... Az állomáson egyébként áramszünet miatt nem üzemeltek a jelzők sem... A tavaly felújított pályán még nem látszik, hogy nem járt erre semmi a májusi különvonat óta Mivel az idő enyhén mondva rossz, ezért inkább nem várom meg a szlovák különvonatot, hanem észak felé továbbindulok. Az első megálló közel van, Nowy Lupków megállóhely. Mivel a Kárpátaljai vajdaság idén 2 új SA135-öst is vásárolt, így idén már ezek járnak erre a mozdony+1 kocsi összeállítású vonatok helyett. A vonaton egyébként meglepően sok 20-25 embert láttam Nowy Lupków valaha állomás volt, de a kisvasút megszűnése óta nincs itt már átrakodás nagyvasútra Zagórz meglehetősen kihalt a pár évvel ezelőtti önmagához képest. Napi pár személyvonat jár ide Rzeszówból, de az is már csak motorvonat. A Sulzer is csak a régi idők emlékére van itt, a teherforgalom szinte 0, havonta pár alkalommal adnak fel fát Komańczán (Lupkówtól 15 kilométerre), azokat a kocsikat továbbítja. Szlovákia felé január óta nincs teherforgalom, az ukrán vonalon Króscienko felé is csak havonta 1-2 tehervonat van
Lupków Lupków Lupków Lupków Lupków Zagórz
Vonatok után ilyen időben nem nézelődünk, így jön a B program, körüljárni Przemyœl erődrendszerének néhány elemét. Ez csak egy ízelítő kép a I.-es számú Salis Soglio erődből, amely annyira közel van a jelenlegi ukrán határhoz, hogy az kiserődjei már odaát vannak Vissza a vasúthoz. 2 éve már jártam itt, ezek az Első Magyar Gácsországi Vasút utolsó járható méterei Przemyœl felől, sok minden nem változott itt Mivel az időbe belefér, ezért most kisétáltunk a határra is Malhowicénél. A kerítés zárva, a gaz méteres, látszik, hogy ez határövezet, ide nem jár a kutya sem (az sem tud, mivel az ukrán határ itt a környéken kerítéssel van lezárva, a lengyel oldalon pedig elektronikus jelzőrendszer van telepítve Ami érdekes, hogy a lengyel oldal felől működik a bejárati jelző, viszont a kijárati jelzőkön ott az érvénytelenítő kereszt és amint tapasztalatból tudjuk ez a másik oldalon is így van A megállóhely épülete pár száz méterre van a határtól, idáig kivilágítható volt a pálya. A megállóhelyen egyébként magasperon is van, igaz nagyon rövid, látszik, hogy inkább csak a szervek fel- és leszállására készült A jövő évi foci EB-re ha a vasútit nem is, a közúti határt meg akarják nyitni, nos nem úgy tűnik mint amivel nagyon kapkodnának
Przemyœl Pikulice Malhowice Malhowice Malhowice Malhowice
A rövid út Ukrajnán át vezetne az EMGV mellett, de mivel a határon elég nehéz az átjutás, így a hegyek között jutunk át Krósicenkoba. Itt tavaly novemberben állt le A vonalat egyébként tapasztalataim szerint teljesen működőképes állapotban tartják, bármikor újraindulhatna a forgalom Bár maga az állomás teljesen üres, a két ország eltérő idejét mutató órák még mindig működnek A síneken egyáltalán nem látszik semmilyen használatra utaló nyom, teljesen halott a vonal Mára Uherce Mineralne állomáson végzünk. Korábban Zagórz és Krósicenko között itt volt egyedül szolgálat, egy meglehetősen nagy állomásról van szó (igaz, peronos vágánya csak egy van, de a korábban járó személyvonatok késései miatt gyakran volt itt kereszt), iparvágánnyal, pályás teleppel. Manapság néha jön még ide áru, de a nyomokból ítélve nem sűrűn Vasárnap a hasonlóan szar időjárás a túrázást is meghiúsította, így csak egy rövid séta következett a lupkówi alagúthoz. Na itt már erősen látszik a forgalommentesség, a növényzet már kezdi elrejteni a síneket
Krósicenko Krósicenko Krósicenko Krósicenko Uherce Mineralne Lupków
Közben befut az SA135-012 is. A masina tavaly év végén készült el, és augusztus közepéig járt ide (hivatalosan a végéig, de vágányzárak miatt az utolsó hétvége kimaradt) Ugrunk ismét egy napot, már hétfőn tartunk haza Homonnáról, ide a pozsonyi éjszakai vonattal 2 Búvár is érkezik A már megszokott esőben haladunk délnek, legközelebb Tiszacsernyőnén bukkanunk ki újra a vasútnál, a nappali sötétben a 773.810 igyekszik az átrakó felé A Schengeni csatlakozás után a határpontra telepítették a szlovákok az ellenőrzést, így épült is oda egy kicsi peron Jobbra a normál, balra a széles vágány, középen egy széles kihúzó. Szemben egy ukrán VL10-es próbál belépni éppen Szlovákiába, de valamiért nem megy neki, 10 perc sorompózárás után végül mégsem indult el, és átmehetett a felgyűlt kocsisor Kisdobránál a 771.809 tolatott éppen széles teherkocsikkal
Lupków Humenné Čierna nad Tisou Čierna nad Tisou Čierna nad Tisou Dobra

    [Home] [Next] [Last]