2014.09.09-09.10. PL Braniewo-Wielbark-Siemianówka


    [Home] [Next] [Last]

Tegnap Dobre Miastoban zártunk, most egy másik Braniewoba (Braunsberg) vezető vonalat látogatunk meg. Ez a Haufferbahn, amely Elbinből vezetett Braunsbergbe (Elblag-Braniewo), mégpedig annyira HÉV-ként, hogy Elbingben az állomása 2 kilométerre volt a nagyvasúttól és az utasoknak villamost kellett igénybe venni az átszálláshoz. Ez Tolmicko, németül Tolkemit A vonalon 2005 decemberében szüntették meg a rendszeres személyforgalmat, mely 2006-ban még egy rövid időre újraindult. 2010 és 2013 nyara között rendszeresen jártak erre különvonatok, de azóta sajnos végleg leállt a vonatforgalom a szinte végig a Visztula lagúna partján vezető vasútvonalon A Berlin Ostbahnhofból induló Porosz Keleti Vasúthoz értünk. A mai Kalinyingrádba vezető vasútvonal ma is forgalmas, még itt a keleti részén is, igaz már nem a személyvonatok verik fel a csendet. A teherpályaudvaron az SM42-743 mellett egy normál nyomtávú SM48-as látható Napi 2-3 személyvonat jár ide Olsztynból, bár ekkor éppen nem, mivel pályakarbantartás miatt az utolsó szakaszon buszok jártak. A közvetlen Kalinyingrádi vonatok ideje sajnos már elmúlt, bár azért még szívesen látnék itt egy Berlin-Königsberg viszonylatú hálókocsit Mivel a személyforgalom nem zavar senkit, így a rendezéshez a személypályaudvar vágányait is igénybe veszik Közben eltolat egy széles nyomtávú tartálykocsikból álló szerelvény is az első vágányon az SM48-048-al.  Az állomás túlvégén található egy átfejtő, azt látogatják a széles vonatok, de annál tovább már nincs széles vágány
Tolmicko Tolmicko Braniewo Braniewo Braniewo Braniewo
A vasút 1853-ban érte el a várost... ...mely 1944 óta határállomás. Az új épület a vámszerveknek ad otthont Pieniezno úgy néz ki, mint egy halott állomás. Ezzel szemben, minthogy ez az Olsztyn-Braniewo vonalon fekszik, van (személy)forgalma A napi 3 pár vonathoz elég egyetlen vágány is, de azért 24 órás szolgálat van a déli őrhelyen. Pénztár viszont nincs, csakúgy mint a váróterem is zárva 12
Braniewo Braniewo Pieniezno Pieniezno Pieniezno 12
Innen ugrunk egy napot és térben lépünk, a következő megálló PrzeŸdzięk Wielki, a Nidzica-Wielbark vonalon. A vonalon 1900 és 1999 között volt személyforgalom, a teherforgalom 2002-ben állt le, 2011 óta a pálya hivatalosan is járhatatlan. A felvételi (fa)épületnek már csak a nyoma van, ami ma látszik az állomásfőnök háza. A közelben van egy autóútnak álcázott szükségrepülőtér, valaha itt rakodták ki a kiszolgáló járműveket A vonal vége, Wielbark. Itt talákozik a Szcztyno felől érkező sínekkel. Forgalom pont egy éve azon sincsen, röviddel a személyforgalom leállítása utána a pályát is lezárták, így ma nem lehetséges semmilyen forgalom sem erre Megint nagyot ugrunk, az Ostroleka-Lapy vonalra, Czerwony Bór állomásra. Vagyis csak volt állomás, mivel innen Lapy felé leginkább le van zárva a pálya, a másik irányban sincs jelenleg semmi forgalom. Innen egy mellékvonal is kiágazott valaha, de Zambrów felé 2013-ban már felszedték a síneket. Ami érdekes, hogy ezt a vonalat 1940-ben nyitották meg először (a német hadsereg, jobban mondva hadifoglyok építették), majd 1944-ben szedték fel. Aztán 1957-ben újraépítették, egy szövetgyár kiszolgálására, de 1998-ban újra bezárták A vonal újranyitása napirendben van, de hogy lesz-e belőle valami, az kérdéses, mindenesetre 2014 tavaszán egy különvonat végighaladt erre
PrzeŸdzięk Wielki PrzeŸdzięk Wielki Wielbark Czerwony Bór Czerwony Bór Czerwony Bór
Szepietowonál érjük el a Varsó-Bialystok fővonalat. Ez következő pár évben teljesen átépül, 160 km/h-ra lesz alkalmas, onnantól a régi EN57-esek már kevesek lesznek ide. Mostanában egyébként is inkább a gumikerekű közlekedés dívik egyes szakaszokon, Varsó és Bialystok között a TLK vonatokat IC buszok pótolják, a mindenhol megálló vonatok is szakaszonként közlekednek csak Haladunk tovább kelet felé. A fővonal zárása miatt a tehervonatok egy része a Bielsk Podlaski-Czeremcha-Siedlice vonalon közledekik és mivel itt részben még nincs drót, így itt dízelvontatással közlekednek. Az ST44-1113 egyébként varsói gép, most a terelésben segédkezik Magánvasút is jár erre, bár a Freigthliner 66-osa nem ideiglenes vendég, ő egész évben erre jár Siemianówkán sem először járunk. A fehérorosz Andejevcsi felé vezető vonal utolsó lengyel állomása viszonylag nagy teherforgalomat bonyolít, mivel itt rakják át a szárazárut a nyomtávok között. Ezért jópár szélesnyomtávú mozdony is állomásozik itt, mint például az SM48-003, bár ő jól láthatóan már le van állítva (lejárt a reviziója is) Belarusz felé két vágány vezet, ezért a kettős híd. Érdekes a megoldás is, itt kerülő helyett egyenesen a víztározón át vezették a vasútvonalat Az egyik vonal, ami átvezet normál nyomtávú, mivel odaát van a tengelyátszerelő üzem
Szepietowo Bielsk Podlaski Bielsk Podlaski Siemianówka Siemianówka Siemianówka

    [Home] [Next] [Last]