2016.05.07. US Amtrak 7 Empire Builder, North Dakota-Montana


    [Home] [Next] [Last]

Tegnap a montanai St.Paulnál mentünk aludni, május 7-én szombaton reggel az Észak dakotai Minotnál kelünk. Vagyis valamivel korábban, hogy meg tudjak reggelizni, de itt van egy hosszabb pihenő. A menetrendhez képest több mint fél órával érünk ide hamarabb, így az egyébként is 40 perces várakozás túl nyúlik 1 órán is Arra haladunk majd tovább nyugat felé. Bár a tábla azt hirdeti, hogy itt kezdődik a Mountain time időzóna, de az még vagy 100 mérfölddel odébb van Minotban egy kis vasúti múzeum is (balra a fehér épület), de természetesen ilyen korán még nincs nyitva. Emellé építették fel az eredeti állomás replikáját, bár már azt is próbálják egyre inkább visszaállítani az eredeti állapotába Miközben sétálok visszafelé, érkezik egy tehervonat, 3 mozdonnyal az élén. A teherszállítás errefelé óriásit csökkent, elsősorban az olajipari kitermelés megtorpanása miatt. Az a kevés tehervonat, amivel találkoztam az északi úton, csak konténer, vagy vegyes szerelvény volt A vonat eleje megy Seattlebe, a vége pedig Spokanebe Közben megérkezik a tanker is, hogy feltöltse a szomjas mozdonyokat. Az első, földszintes kocsi egy poggyász szállító, de ezúttal nem volt kihasználva. A vonat eddigre jó félházzal ment, az utasok pedig nem utaztak óriási pakkokkal, ezek elfértek a kocsikban is
Minot ND Minot ND Minot ND Minot ND Minot ND Minot ND
Így néz ki a váróterem, a kijelzőn mind a napi 2 (1 pár) vonat szerepel Haladunk tovább Észak Dakotában, ez a Stanley névre hallgató városka. Bár alig 1500-an lakják, megáll itt az Amtrak napi egy pár vonata, mégpedig azért, mert a környék egy óriási olaj kitermelő hely. Igaz, 2016-ban ez a palaolaj kitermelés szinte a 0-ra csökkent, így az olajbányászok hordái sem lepik el a vonatot. Ezek a sínek már régóta itt lehetnek, bár hogy mi okból, nem tudom, mivel sem depó, sem pályás állomás nincs a közelben Az egyik ilyen munkáslakótelep Tioga határában. Autó nem sok parkol itt, de a többi is hasonló módon kongott az ürességtől, aki tehetette, hazaköltözött a munkanélküliség elől. Az olajár emelkedése újra beindítja majd itt az olajipart, de addig az arabok dörzsölhetik a kezüket Persze az USA is próbál tenni az energiafüggőség ellen, a végtelen széljárta prériken gombamód szaporodnak a szél erőművek Willistonban az egyik csonkavágányon várakozott az ILSX 1362-es mozdonya. Ezt az EMD GP 9-est 1959-ben gyártották, bár az interneten fellelhető képek szerint az elmúlt 12 évben kizárólag ebben a pozicióban sikerült bárkinek is megörökíteni. A szomszédos BNSF mozdony akár a gyermeke is lehetne, az 1988-ban hagyta el a gyárat Marleynál már közel járunk Észak Dakota határához. Ilyen olajrakodó állomások több helyen is vannak az államban, közös jellemzőjük, hogy tele vannak tartálykocsival és sehol semmi mozgás. Ez számomra szerencse, mivel így a korábbi évek több órás késései egyenlőre a múlté, az Amtrak üres pályán roboghat, szinte mindig jóval menetrendben belül
Minot ND Stanley ND Tioga ND Williston ND Williston ND Marley ND
A telepet a Savage GP10-esei szolgálják ki Egy másik öregecske mozdony következik Harlemben. Ez a Harlem Montanában van, a 102-es pedig egy 64 éves EMD GP7-es mozdony Harlem igazi amerikai falu, két fő utcával. Szemben a Main Streeten (Fő utca) nézünk végig, az előtérben a Central Street (Központi utca) keresztezi; a többi utcának már csak száma van Ironikus, hogy az úton a legnagyobb késést az egyetlen Amtrak vonat miatt szenvedtük el;a szemből érkező Empire Builder miatt 20 perc késéssel közelítünk a montanai Havre-ba. Mivel itt van a BNSF depója így rengeteg a mozdony, de legelőször egy iparvágányon lévő jön, az ADMX 4553-asa még nincs 60 éves, 1 év hiányzik még hozzá ennek a GP9-esnek Amerikai mértékkel igazán törpe méretű ez az EMD SW1500-as. Az ADMX 2234-ese alig 1500 lóerős és eredetileg is csak tolatószolgálatra készült A BNSF 3453-asa megtévesztő módon a GN (Great Northern) feliratot viseli, pedig már ezer éve a BNSF tulajdona (az egykori GN-ekl együtt)
Marley ND Harlem MT Harlem MT Havre MT Havre MT Havre MT
A BNSF depó mellett, gyakorlatilag a nyílt vonalon álltunk meg tankolni; leszállni itt nem lehetett, hiszen itt egyenesen a depóba sétáltunk volna be Végre beértünk az állomásra, de hiába késünk, így is 20 perces pihenőt tartunk, mivel a kocsikat itt vízzel töltik fel. Az állomáson az 1930-ban a GN-nek gyártott 2584-es van kiállítva, bár az idő már kicsit megvilselte az eredeti zöld festését A 60-as még mindig fitten áll az élen, mögötte a 816-os kicsit füstöl már Még várunk szemből egy konténervonatot, aztán indulhatunk mi is A következő megállónk Shelby, még mindig Montana. Itt is van egy nagyobb rakodótelep, mondhatnánk teherpályaudvar, amit a BNSF szolgál ki Egy újabb pöpec kis állomás, Shelby. Napi egy pár vonatért egész nap nyitva van, még mozgássérült WC is van (nagyon tiszta!) és több szórólap mint egész Chigagoban
Havre MT Havre MT Havre MT Havre MT Shelby MT Shelby MT

    [Home] [Next] [Last]